Ella Dahlin

Jullista!

Publicerad 2014-12-12 17:43:00 i Allmänt,

1 – Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?

Tycker att alkoholfri är godare haha.

2 – Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt?
Egen såklart.

3 – Kokt julskinka? Ugnsbakad? Eller, skinka vad är det?

Äter en liten skiva av skinkan och det är kvällen före, tror inte att pappa brukar koka den först den griljeras väl i ugnen bara?


4 – Glitter i granen?
Eh. Ja? Vem har inte glitter i granen?


5 – Dopp i grytan?
Har aldrig smakat, och vi har aldrig gjort sådant. Låter inte som något jag borde sakna direkt.

6 – Kommer tomten med klapparna? 
Nej, vi har kommit på att affärerna är stängda vid den tiden så pappa har ingen ursäkt att gå ut längre :) Nej men nuförtiden brukar vi lägga klapparna under granen så delar jag eller min syster ut bara.

7 – Rim på klapparna?
Nä. Men kanske borde införa det? Rätt kul grej. 

8 – Jenny Nyström jul, eller amerikansk jul?
Vem är Jenny Nyström? Firar inte hon jul eller? Amerikansk jul skulle jag vilja uppleva det verkar kul, vill också ha världens största disney-julgran med perfekt avstånd mellan alla julkulor, 1000 ljusslingor på huset och ha hur många släktingar som helst som sjunger julsånger. Ja så firar alla i Usa jul, förstör inte min bild av det ;)

9 – Fira jul hemma eller hos någon annan?
Hemma, har typ alltid firat hemma eller hos mormor (vilket inte är så dåligt det heller) Någon gång vill jag fira jul utomlands dock! 

10 – Favoritjulsånger?
Santa Claus is coming to town, have yourself a merry little christmas, O helga natt, 

11 – Äta först och klappar sedan, eller klappar först och äta sedan?
Vi brukar kolla på Kalle Anka klockan tre, efter det äta julbord (i mitt fall brysselkål och tunnbröd typ). Sen spela spel och efter det dela ut julklappar och öppna dem.

12 – Julstjärnor eller hyacinter?
Är inte så intresserad, båda är fina!

13 – Bakar du till jul?
Ja har gjort de senaste åren, speciallussebullar och lite julgodis. Men har alltid hjälpt mamma att göra norska krabelurer - så gott!

14 – Stjärnor i fönsterna? Elljusstakar?

Stjärnor!

15 – Favoritfärger till jul?
Rött, guld, silver och vitt 

16 – När börjar du julpynta?

runt första advent kanske

17 – Har varje julprydnad sin bestämda plats år efter år?
Hmm jag tror inte det!

18 – Färgtema i granen?

Senaste åren har vi kört på rött eller silver + några fina "träleksaker".

19 – Levande gran eller plast?
Levande är mest jul för mig! Även om man hittar barr ett halvår efter att man har tagit bort granen.

20 – Hur ser din julfrukost ut? 
Har ingen traditionell julfrukost! 

21 – Hur ser en vanlig julafton ut?
Förmiddagarna är mest för att göra sig iordning och förbereda det sista av maten. På kvällen innan har vi alltid hängt en julstrumpa på dörren så första man gör när man vaknar har varit att öppna en liten julklapp som ligger där i. Sen som sagt vid tre är det Kalle Anka brukar fika till det, julgodis, pepparkakor osv. Efter Kalle Anka dukas maten fram och så äter vi. Dukar undan, spelar spel. Delar ut och öppnar julklappar och ja sen är inte mycket kvar av julafton så är den över för den gången med haha. Har alltid haft väldigt lugna julaftnar då vi tyvärr inte har så stor släkt så att vi har många att fira med. Men det är bra det också. I år kommer det dock att se lite annorlunda ut!

22 – Frukter som är måste på julen?
Inga haha.. Räknas torkade fikon?

23 – Din favoritjulskiva?

Äger inga julskivor. Brukar lyssna på radion typ.. Vi har någon dvd med jullåtar och en fejkbrasa som vi brukar ha igång på jul haha.

24 – Favoritjulsång?
Samma fråga som tidigare... Men jag kan ju välja ut min favorit av de jag listade ;-) 
Det varierar lite grann från år till år, men just nu måste jag nog säga..Have yourself a merry little christmas.

25 – Vörtbröd, med eller utan russin?
Med russin.  

26 – Risgrynsgröt eller Ris á la Malta?
Risgrynsgröt!

27 – Julmust eller mumma till julbordet?

Varför måste man dricka jul/påskmust för? Tar hellre vanlig cola.. Men ja om jag bara får de två alternativen får jag väl ta den där julmusten.

28 – Ser du Kalle på julaftonen?
Ja absolut, det är ett måste även om det är lite segt. Roligast är typ att lyssna på pappa som kan alla repliker och varje år säger "det där är min favorit" "varför är nissarna blå" och "vet ni vad den musen heter" haha. Ska försöka hinna före med de replikerna i år....

29 – Karl-Bertil Jonsson?

Nej, har nog aldrig sett det heller!

30 – Julklappar till alla eller bara till barnen?
Till alla, roligt att ge ju!

31 – Vill du slå in julklapparna själv? Eller vill du att affären ska göra det?
Jag slår in dem själv. Tycker att det är tråkigt att ha butikernas logga på pappret/klistermärket, säg att någon har önskat sig vinglas och ett par skor. Så kommer paketet från Cervera.. Svårt att lista ut vad det är.

32 – Färgglatt eller enhetlig färg på julklappspappret?
Färgglatt, eller iaf något fint julmönster på!

33 – Din högsta önskan i jul? 
Att det blir en jul att minnas på ett positivt sätt

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela